torsdag 28 januari 2010

Yta vs. Inre Liv!

Häromdagen när vi yogade på gymmet kom jag och tänka på en sak. Jag har ju funderat på att skaffa linser, inte för att ha jämt, dels är jag för bekväm och dels så gillar jag mina glasögon men det finns situationer där det skulle vara praktiskt/bekvämt/trevligt att kunna se utan glasögonen. Min far kunde inte se några argument för att ibland välja linser, utan enligt honom så kunde enbart bero på att man skämdes över att vara glasögonbärare ungefär. Men när jag försökte se vad yogainstuktören gjorde när jag stod med kroppen i allsköns positioner så kan jag säga att det hade varit helt klart mer praktiskt och bekvämare med glasögon. Och när jag ska på fest och för en gångs skull sminkat mig skulle det ibland vara trevligt med linser. Men jag tror jag kom på vad det handlar om, vissa människor, särskilt män i min fars ålder, känner som att det finns någon slags motsättning mellan att bry sig om sitt yttre och att ha ett intellekt och ett inre känsloliv. Men den behöver inte finnas där finns riktigt smarta människor som är väldigt måna om sitt yttre och stolpskott som aldrig lägger ner någon möda och tvärtom.
Själv är jag väl i något slags mellansegment, jag färgar ögonfransar och ögonbryn, plockar brynen, vill ha kläder som sitter bra och så, men lägger ner väldigt lite tid till vardags och jag är smart. Men jag har i alla fall svårt att se var motsättningen ligger i att vilja ha en snygg rumpa och att kunna läsa och ta till sig en bok med en djupare mening.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: