tisdag 12 januari 2010

Trötthet och Francofili!

Är trött, mest för att jag vaknade strax innan 4.50 imorse, men även lite allmänt skulle behöva lite ljus, lite tid, lite skoj så blir jag nog piggare igen. Tid vet jag aldrig om det blir nog av, ljuset börjar sakta komma tillbaka och något som är roligt är att jag nu bokat våra flygbiljetter till Paris i mars.

För några år sen vet inte riktigt när, så utvecklade jag en kärlek till allt franskt. Det började med ett stort konsumerande av Edith Piaf, känslan i musiken gjorde att man kunde förstå utan att kunna franska, men jag ville lära mig franska på riktigt. La till några fler franska artister i repetoaren senare och började även plugga förberedande kursen i franska på Stockholms Universitet våren 05. Sen tittade jag på mera fransk film, började läsa grundkursen i franska (hej restpoängsskuld) och utvecklade min kärlek ännu mer. Nuförtiden är mitt älskande av allt franskt inte riktigt lika extremt, jag måste inte bara flytta till Paris och bli parisiska och jag älskar inte automatiskt något för att det är franskt. Men jag tror jag alltid kommer ha en särskilt plats i hjärtat för det franska. Det lustiga i det hela är att när min besatthet inleddes hade jag aldrig varit i frankrike och jag har fortfarande inte varit där särskilt mycket, 1 gång i paris och en gång martenique (var egentligen där två gånger men de hörde ihop bara en veckas mellanrum ungefär så får väl räknas som en).



Inga kommentarer: