måndag 11 januari 2010

Att ta hand om kroppen och konsekvenserna om man inte gör det...

Idag börjar jag jobba 15.24 så skulle sova till åtminstone kvart i nio, men istället vaknade jag strax efter 6 med världens värsta kramp i magen. Har haft så en gång tidigare för kanske 4 år sen och då var vi på akuten och de kollad upp allt mellan blindtarm och om spiralen hamnat snett, men kom aldrig fram till vad det var så jag fick gå hem mitt i natten och sen komma tillbaka nästa dag men något svar fick jag aldrig. Ett tag efter så upptäckte jag att jag var överkänslig mot laktos och att min mage inte gillar allt för mycket vitt bröd. Har inte genomgått några ordentliga undersökningar utan bara tittat empiriskt på vad min mage reagerat på. Några år efter har jag när magen kommit mer i balans kunnat fuska lite mer, men jag gissar att jag fuskat för mycket på sistone någonting är det iaf för att ha sådär ont är inte normalt. Måste nog börja äta bättre igen, mer regelbundet, kanske slänga in lite mjölksyrade grönsaker, samt kryddor och örter med antiinflammatorisk verkan. Finns massor med god mat som även är bra för kroppen, när emma bodde här i början av förra året blev det mycket bra mat, är kul att laga mat med någon särskilt när båda gillar att äta gott, nyttigt och färggrant. Gäller att ta hand om kroppen i alla fall det är ett som är klart. Borde även komma igång med tränandet igen.

//Åsa

Inga kommentarer: