fredag 19 februari 2010

Om att lyssna på rätt röster, tro på det bra och att jobba med sig själv...



Försöker bli bättre på att tro på det som är bra, på att inte lyssna på vissa onda vassa tungor som har som mål att förstöra. Som tur är har jag många bra människor i mitt liv, men då jag ibland haft svårt att tro på och tycka om mig själv så har jag haft alltför lätt att lyssna på och bli påverkad av negativa röster och kanske inte tagit åt mig av det bra som jag hör. Dags att sluta upp med det. Jag menar jag är den enda människan jag garanterat kommer ha att göra med hela mitt liv och definitivt den som jag kommer att ha runt mig mest och vars tankar jag kommer att få ta del av mest. Då gäller det att jag blir min egen bästa vän, är konstruktiv i min kritik till mig själv, uppmuntrar mig, väljer att göra det som gynnar mig mest och faktiskt ser till att älska mig själv med fel och brister. För om jag gör detta så kommer jag få lättare att stå emot det som är dåligt, att ta till mig av de bra saker som andra säger och gör och att lita på att jag är omtyckt.

Har flera gånger blivit beskriven som glad av människor som träffar mig. Och det är absolut en del av sanningen, men ibland har jag alldeles för mycket dippar och jag är ärligt talat ganska trött på det. Det är tråkigt och tröttsamt och ganska påfrestande att bli så märkbart påverkad av saker som händer i min omgivning och för mitt eget tankemönster. För ibland när vi blir sårade, ledsna, arga eller irriterade så handlar det till stor del om hur vi väljer att tolka det som sägs eller en handling och inte alls att göra med avsikten. Och även om det är något som sägs eller görs med avsikt att skada så kan det ofta vara mera konstruktivt att välja att tycka synd om den människa som gör sådär än att ta åt sig och jaga upp sig. För när människor beter sig på vissa negativa sätt så är det ju för att de själva inte mår bra och ett beteende som på ett sätt eller annat kommer att straffa sig utan att jag behöver lägga energi på det eller låta det påverka mitt mående.

Enda sättet för mig att förändra och förbättra dessa saker är att jobba på det. Att ta hand om mig själv både fysiskt och psykiskt. Att göra det som jag inte tidigare vågade, att bevisa för mig själv att jag klarar det jag inte trodde att jag klarade, att bryta gamla dåliga mönster. Och framför allt att jobba på att hitta det som är bra med mig och att tycka om mig själv oavsett om jag gör fel eller rätt. Tror det ibland kan hjälpa att fundera på vem som är avsändaren till ett budskap, vad den personen har för relation till mig och vad avsikten bakom det som sägs eller görs troligtvis är och därefter ta ställning till hur jag ska tolka informationen och vad jag ska ta åt mig av. Och när jag pratar med mig själv, fundera ett varv på hur jag skulle ha sagt om den jag pratade med vara någon kär vän och behandla mig själv med samma respekt som jag skulle gett den.

Nu ska jag försöka sluta grubbla, dricka lite te, kanske äta något mer och sen städa ett varv.

/Åsa

Inga kommentarer: