söndag 23 december 2007

Positivt tänkade och Juliga saker!

Ibland kan jag noja ner mig så mycket angående saker att det är fånigt, är alldeles för bra på att måla upp scenarier som kanske skulle kunna hända och må lika dåligt över dem i fantasin som om de verkligen hänt. Men sanningen är ju att det är inte så många saker som händer som vi kan påverka, vi kan påverka hur vi väljer att reagera på det som händer och hur vi beter oss mot människor men inte mycket mer än så. För vi kan inte påverka hur andra väljer att tolka världen och om de väljer att tycka om oss, hata oss, vara likgiltiga osv. Vi kan bara vara de vi är, försöka behandla människor så bra som möjligt, vara öppna och ta risker så att de faktiskt får chansen att lära känna dig och kanske upptäcka att du är någon som de vill lära känna bättre. Ibland blir resultatet tyvärr att personen förblir rätt likgiltig inför dig de varken älskar eller hatar dig och då får vi leva med det. Och hoppas att alla de andra relationerna du har i ditt liv tack vare de risker du tagit(risken att bli avvisad framförallt) att de kan hjälpa till att bära upp dig och klara av de avvisaden som du möter. Så ibland när man bara vill gömma sig och inte skicka det där sms:et/mailet, ringa det där samtalet osv. så gäller det att minnas att våra chanser ökar väsentligt om vi vågar och att våra livserfarenheter både dåliga och bra gör oss mer intressanta så ju fler chanser du vågar ta desto större chans att någon tycker att just du verkar bra, rolig, intressant osv.

Så därför så försöker jag jobba bort mina hjärnspöken som ibland säger till mig att jag är allt annat än bra. Som försöker säga att jag är tråkig, ful, tjock, ointressant och inte mycket att ha. Dels så är det som att säga till dem som gjort ett aktivt val att ha mig i sina liv att de valt fel. Sen så är det väldigt dumt att begränsa mina möjligheter på det viset, för när jag är upptagen av att känna mig dålig och fundera på vad alla tänker om mig så missar jag så mycket av det som händer runt omkring mig. Jag missar allt bra som folk faktiskt säger till mig och hinner inte se det som faktiskt är bra runt omkring mig. Så därför kan du även om du inte känner mig så väl helt plötsligt få ett mejl eller sms och ta det som en komplimang för det betyder ju att jag har sett det bra med just dig och det är ju något riktigt bra.

Har precis slagit in alla julklappar, inslagningen kanske inte alltid blir den bästa men det är inget som inte lite dekorationer i form av jullack inte kan råda bot på. Så imorgon ska jag ta med de och de nybakta pepparkakorna till jobbet där jag ska sitta jour. Förhoppningsvis så slipper jag åka någonstans utan kan dricka glögg med Prisca och läsa någon bok etc. Kan ta något varv på uppsala mitt i om jag börjar bli uttråkad men inget längre bort än så.

Sitter och lyssnar på det lilla energiknippet CK nu och känner mig på rätt bra humör. Ska snart skriva i Jag är bra-boken och sen ska jag packa ryggsäcken inför imorgon och sova lite grann.

GOD JUL på er allihop. Kram//Åsa

Inga kommentarer: