söndag 16 december 2007

Knäckebrödsbak och planer!


Utrustad med en kruskavel och lite mount gay-rom begav jag mig till Farsta idag för årligt traditionellt knäckebrödsbak hos mor och far. Blev två klassiker och en ny favorit från förra året. Fick chans att visa mor och far bilder från västindien och skryta lite. Fick även lite middag, kaffe, vienetta och provsmakning av romen(klart godkänt). Var en mycket trevlig dag allt som allt, trots att jag sov förbi tvättstugetiden(vilket inte helt känns som en förlust och jag är ju ledig imorgon med).

Och morgondagen planeras innehålla kontakt med vårdcentralen(åsa ring på riktigt den här gången och säg inte bara att du ska göra det för att få tyst på alla), lite tvättande(någon som har lust att ta jobb som underbetalt städhjälp erbjuder mina lyxmiddagar och mitt eminenta sällskap). Sen ska jag emellan det öva lite mer maximots och repetera de regelbundna verben. Kl. 15 ska jag befinna mig i Hagsätra för lite hårklippning hemma hos Linda, kanske äntligen kan få se ut som folk igen. Och efter det ska jag ut till hässelby för lägenhetsvisning, men vill egentligen verkligen inte till hässelby, det är lite för långt ut och alldeles fel håll för min smak så jag hoppas hemligt på att hitta massa fel med den. Att jag känner så är kanske ett tecken på att jag inte ska tacka ja utan kanske kolla 2:a handsmöjligheter och rumsuthyrning. Hittade ett rum på söder ungefär vid mosebacke och till ganska vettigt pris men Roland lät gammal eller finns det stackars unga människor som heter så?

Men när jag låg i sängen igår och inte kunde sova på grund av att jag hostade upp lungorna så fick jag en idé angående denna ständigt aktuella franska och det är att jag ska ta och hitta tio(eller något sånt) nya ord att lära mig per vecka, tänkte nästan applicera samma princip på svenska ord fick bara 35 av 40 rätt på orddelen nu när jag skrev högskoleprovet i höstas och måste höja mig till nästa gång. Får se om jag kan hitta någon som kan lära mig lite om matte till nog och dtk-delarna så att jag kan höja mig på dem till nästa gång på alla andra delar ligger jag över medel men på just de så ligger jag under. Var irriterande att jag hamnade 0.2 under mitt rekord på 1.6, känns som om min hjärna sakta förtvinar. Snälla ni försäkra mig om att jag inte är korkad, jag vill verkligen inte vara korkad för jag har så mycket fördomar om dumma människor och vill inte vara en av dem (som en parantes kan jag meddela att jag inte menar folk med någon slags störning utan normaldumma människor av det slag som jag möter allt för ofta).

Diskuterade häromdagen detta att människor med vilka man delar ungefärlig humor ofta är människor man har lättare att prata med och förstå i andra sammanhang(för att man har ett liknande sätt att tänka enligt den inte allt för långsökta teorin) så jag funderar på att göra någon slags humortest på nya bekantskaper av det slag att jag tror att jag vill göra dem till vänner. Presentera dem för lite Nina Hemmingsson, Anna-Karin Elde, Nemi och boondocks och se reaktionerna detta för att veta hur mycket energi man ska lägga på lärakännadet. Iofs kan det ju även finnas lite andra kriterier att gå efter och detta är bara ett av de många alternativen som till exempel även innehåller att faktiskt prata med människan(vilket iofs kan vara väldigt trevligt, men allt för uttröttande om det visar sig vara en person som bör stanna i kategori bekanta). Men humor är också något som man bör vara försiktig med innan man riktigt känner en människa, folk kan t. ex. ta mina ibland cyniska kommentarer på allt för stort allvar på ett sätt som man lär sig efter hand att bör ej göras.

Jag har även fundrat på om jag inte ska ta upp gitarrövandet innan far kräver tillbaka sin nylonsträngade i utbyte mot min fina, men allt för grymma mot stackars ovana fingrar, stålsträngade.

Funderar också på om inte små åsor borde sova snart, empiriska studier visar nämligen att denna mycket speciella ras klarar sig mycket bättre när den fått sin sömn.

Ha det fint//Åsan

Inga kommentarer: