lördag 15 december 2007

Mitt halsont har fortfarande inte gett med sig, kunde konstatera att jag haft ont sen 9 november. Kanske bäst att jag kollar upp det snart, även om det bär emot och sen hjälper det inte att vårdcentralen jag är hänvisad till har världens krångligaste system vilket får folk som mig som är obenägna att kolla upp fel med kroppen att komma iväg fortare direkt.

Skulle kolla upp skivor att beställa från cdon ikväll, kom snabbt upp i 1400 ungefär och det var när jag bara kollat upp en artist så fick lägga projektet åt sidan till jag har bra urskiljning eller mycket pengar för skulle behöva rensa upp lite för att få fram en liten mer moderat summa, har till och med hört rykten om att man kan beställa oftare men färre skivor åt gången men man ska inte tro för mycket på rykten.

Var på en mycket trevlig glöggkväll i kväll, fick testa lite romglögg var riktigt bra, rom verkar bra till och i det mesta ;)

Sitter och rippar in skivsamlingen nu, men blir lite för melankolisk stämning för att få upp mitt aningen sviktande humör just nu, frågan är om jag har sviktande humör på grund av min skivsamlingen eller om min skivsamling ser ut som den gör p.g.a. mina dalar? Eller föder de varandra. Kanske ger sig med tiden och alla frågor vill man inte ha svar på.

Ska på det traditionella knäckebrödsbaket hos mor och far imorgon. Blir nog trevligt, ska komma ihåg att medtaga rom och min kruskavel. Ska prata lite med dem om en sak och se om de kan utnyttja en kontakt för att jag ska få tag på en 2:a handslägenhet så jag inte behöver stressleta något. Har förresten hittat något riktigt bra till julklapp till de som man inte vet riktigt vad man ska ge men som man vill ge något. http://www.presentermotfattigdom.se/ Funderar på att ge lite därifrån faktiskt, så slipper man stressa runt i lika många butiker också och man kan ju till exempel ge bort en pocket tillsammans med skolböckerna. Eller lite god lyxig choklad tillsammans med chokladplantan.

Har börjat öva lite med Maximots och dylikt sen jag kom tillbaka från Paris och Martinique, känns som att det lilla som jag faktiskt lärt mig av franskan blir lite i onödan om jag inte underhåller det. Sen så blir det ju lättare att ta upp mina restpoäng om jag har lite koll sen innan och inte känner att jag börjar helt från början. Det är nog en förutsättning, med tanke på att förberedande kursen i franska inte var tillräcklig förberedelse för att läsa grundkursen så lär väl knappast en alldeles för rostig förberedande kurs vara mycket bättre, sist var det ju åtminstone färskt. Anette har nog ganska rätt i två saker när de gäller oss och franska det första är att det det nog ligger någon slags storhetsvansinne bakom att vi ens försökte läsa grundkursen utan mer kött på benen. Men också att det nog skulle göra självförtroendet gott om vi klarade av åtminstone några av de eftersläpande poängen där, bara för att visa sig själv att man faktiskt kan.

Fast något som skulle behöva mer boosting nu än självförtroendet(även om det skulle behöva lite jobb det med) är självkänslan. Så att jag kan lära mig att jag duger utan prestationer, jobbar på att få ner det alltför bekanta självföraktet som hoppar fram ibland i vissa perioder mer än andra. Förhoppningsvis kan jag lyckas men det kräver ju att jag faktiskt gör mina läxor för det kommer inte magiskt som en blixt från himlen utan kräver kontenuerligt arbete(fan) och det är kanske inte är någon av mina starka sidor.

Funderar på att använda franskan som en fin liten ursäkt och flytta till Martinique ett tag, skulle nog må bra både av värmen, ljuset och miljöombytet. Fast känns som det kan vara ännu en flyktmekanism för att inte behöva ta tag i nuet, kunna förtränga allt igen. Men orkar inte med konsekvenserna av denna flykt ännu en gång, ångestattackerna som blir följden tär både på psyket och kroppen. Nu när jag till och med har börjat lära mig att visa lite ilska igen, så känns det faktiskt som jag har börjat göra lite framsteg.

Förresten är måste jag göra mitt semesterval senast måndag, snacka om att behöva planera i förväg känns inte riktigt rimligt, men funderar på att sälja halva min semester så jag har lite mer till hösten när man vill ha möjlighet att åka bort från mörkret.

Lite splittrat inlägg det här men men, är tredje inlägget för i år känner att jag verkligen börjat gå in för det här med att blogga, haha :)

Ha det fint//Åsa

Inga kommentarer: