söndag 15 november 2009

Vad som kan få mitt hjärta att brinna igen!


Det finns vissa saker som ibland får mig att vilja ta upp mitt insomnade politiska engagemang, att återigen vilja rädda världen. Bilder som dessa får mig att nästan bryta ihop. Men jag vet att jag har svårt att engagera mig på en lagom nivå, vilket kan göra att jag räds att våga bry mig. För jag vet att jag inte är till någon nytta om jag återigen går sönder. Finns iofs en hel del annat som engagerar mig, när jag häromåret läste en artikel i antingen DN eller SVD om en bosättning som revs vid gazaremsan så var det beskrivet på ett sätt som fick mig att gråta. När jag läste om hur det under kriget i gaza förra året fanns de som gick upp på en höjd där och ägnade sig åt massmordsskådning blir jag förbannad och bestört. När jag läser om hur munkarna i Burma riskerar sina liv för att protestera mot militärregimen och läser om Aung San Suu Kyi's öde så känner jag både hopp och uppgivenhet. När jag ser vad som händer med vår miljö så blir jag förändringsivrare. Skulle vilja lära mig något sätt att engagera mig på lagom nivå. Har en gång i tiden varit så extrem aktiv i allt och nu betalar jag enbart några kronor till Amnesty per månad utan att faktiskt vara aktiv. Hoppas på att ha mer ork att göra något när jag är student sen.
Nu ska jag väl sova om jag ska orka upp till 6.00 imorgon bitti.
//Åsa

Inga kommentarer: