tisdag 10 november 2009

Blandade tankar antar jag!


Har haft lite svårt för livet på sistone. Tror det lätt kan bli så när tiden inte räcker till hur du än vrider och vänder på den. Försöker balansera att jobba heltid på SJ, med att läsa matte två kvällar i veckan och samtidigt ha ett socialt liv. Nu är det ju så att mina jobbtider och mitt jobb är minst sagt speciellt. Är svårt nog att kombinera bara mina timmar med ett liv i övrigt utan kvällskurser, det är bara en av alla anledningar till att jag vill börja plugga och lämna SJ.

Skulle ju egentligen bara jobba på SJ över sommaren 06, men då jag dels tappat min möjlighet att få csn då jag tagit för lite poäng och inte visste vad jag ville studera så har jag blivit kvar. Finns väl både för och nackdelar med att ha väntat så länge, bland fördelarna finns det ju att jag hunnit bli klar med vissa delar av mig själv, jag vet mer vem jag är och vad jag vill och jag är motiverad. Men som det ser ut så är jag väl 31 eller 32 år när jag är färdigutbildat och det är väl en av nackdelarna. Men inom psykologi som är det ämne som jag planerar att utbilda mig i så kan det iofs finnas fördelar med att ha några års erfarenhet, att ha gått en lite krokigare väg samt haft tid att bli vän med sig själv.

När jag först kom att tänka på det här med att läsa psykologi så fick jag höra synpunkten att man då skulle vara färdig med sig själv, för mig ter det sig underligt men ganska intressant då man kan komma in på saker som när är man färdig med sig själv och vad innebär detta. Är det när jag inte har några problem kvar att lösa (finns den dagen någonsin för någon?), är det när man tagit sig igenom några kriser och lärt känna vem man är, är det när man är medveten om sina problem och hela tiden jobbar för att förbättra de sidorna av sig själv. Skulle vilja läsa så mycket olika saker, nu till våren ska jag ju läsa retorik, men skulle även vara intressant att läsa lite lingvistik samt filosofi.Är konstigt hur jag på samma gång kan känna att jag har jättestor aptit på livet (är så mycket olika saker jag skulle vilja göra och ser så många olika möjligheter just nu) men att jag samtidigt kan känna att jag inte orkar med livet då dygnet alltid har för få timmar, uppenbart är att något måste förändras iaf. Om jag fixar fram antagningsbeviset till komvux så finns ev. möjligheten för mig att få tjänstledigt 10%, så funderar starkt på att maila Jensen om en kopia på det.

Nu minns jag inte längre vad jag tänkte skriva om och komma fram till när jag började med inlägget så tror det innebär att det är dags att runda av och skriva mer igen när jag sovit, ätit och hjärnan vaknat upp från att ha varit i dvala.

//Åsan

Inga kommentarer: