tisdag 22 september 2009

Om framtidsplaner och faktiskt göra nytta!

Idag har varit en relativt produktiv dag. Har ringt och sett till att hamna på väntelista hos sjukgymnast, varit inne på jobbet och lämnat papper om sjukskrivningen i min arbetsledares fack. Efter det åkte jag bort till kaffecompaniet och köpte kaffe och fikade pratandes med Martin och Kajsa, var ett trevligt sätt att ta det lugnt utan att behöva sitta hemma och ruttna bort. Sen åkte jag hem gjorde en pajdeg, städade lite och sen kom martin, pajen slutfördes och senare inmundigades. Fick även med varsin kopp kaffe, lite choklad och en massa prat vilket resulterade i en trevlig kväll helt enkelt.

Däremellan så har jag tittat på vilka kurser jag kan tänka mig att läsa för att ta de poäng som krävs för att jag och csn ska bli bundis till nästa höst. Hade från början tänkt introduktion till lingvistik på 7,5p. Men sen kom jag och tänka på retorik och den kurs jag började läsa våren 2006, när mitt csn drogs in och jag slutade för att börja jobba på SJ. Dels är retorik ett ämne jag tycker är intressant, jag tror även att jag kan ha stor nytta av det, samt att där har vi fördelen att jag redan äger åtminstone några av böckerna. Sen är retorik på 15 poäng vilket motsvarar 10 i det gamla systemet så då behöver jag inte kombinera den med någon annan kurs för att få ihop tillräckligt med poäng. Nu ska detta funderas på ytterligare, jag ska hämta kurskataloger på antar jag någon arbetsförmedling, då det nu visade sig att akademiska forum i den form den fanns förut har upphört. Sen när jag tittat i högskolornas kataloger och ringat in vad jag anser vara vettiga och intressanta alternativ, så ska för och nackdelar med de olika alternativen stötas och blötas med betrodda vänner. Och jag ska se till att ansöka i tid, veta att det inte alltid är min starka sida att göra saker när de ska göras men nu vill jag verkligen komma vidare med studier och har gjort en plan och då ska den fullföljas.

Har även konstaterat att för psykologprogrammet så krävs 1,8 på högskoleprovet. När jag gjorde snabbversionen av provet på studera.nu sist så fick jag att jag skulle få 1,7 om jag skrev motsvarande på verkliga provet, vilket innebär att jag med lite övning nog kan få mina 1,8 eller mer. Har 1,6 som högst nu, ett helt ok resultat men inte tillräckligt för att min plan ska gå i lås. Har även tagit in det faktum att det föreligger en risk att jag inte får mina 1,8 när jag till våren skriver provet och att jag därför kanske bör titta på alternativa utbildningar då det inte skadar att ha en plan b. Dock så kan jag erkänna att jag skulle bli väldigt besviken om jag inte lyckades, dels för att jag vill detta väldigt mycket, men också för att jag tror att jag kan klara detta och att inte motsvara sina egna förväntningar är jobbigt.

Har på sistone märkt att jag har blivit mer målmedveten. Det där med att sätta mål och genomföra dem har inte varit min starka sida annars. Det där med att misslyckas innan jag egentligen riktigt försökt har tyvärr varit mer av min melodi. Men nu så har jag dels fått både ökat självförtroende och självkänsla och hittat en annan motivation än tidigare. Så det gäller det bara att hålla tummarna för att allt går vägen. Har massa bra människor omkring mig som tror på mig, som kan fungera som inspiration och som kan ge råd och stödja mig så förutsättningar finns ju där. Sen är det ju bara mig det hänger på att jag vågar faktiskt försöka på riktigt denna gång, att jag tror och satsar på mig denna gång. För intelligens, intellekt, analytisk förmåga och såna saker som krävs för att slutföra en utbildning finns där. Men det krävs även arbete, målmedvetenhet och envishet så ska bevisa att jag har de komponenterna också så kan jag kanske denna gång ro skeppet i land.

En sak som jag varit dålig på under min sjukskrivning är det här med att gå och lägga mig i tid, klockan är alldeles för mycket och jag borde sova redan så bäst att avrunda och gå och nanna kudden. Förresten verkar faktiskt klara av det där med att blogga mer och om fler saker, så nu ska vi bara se om jag kan hålla det uppe.

//Åsa

Inga kommentarer: