fredag 18 september 2009

Att lära sig städa!

Har pratat om att jag borde blogga mer än när jag behöver ventilera när något känns jobbigt och svårt. Det är ju inte så att jag konstant går omkring och tycker saker är svåra och ångestfyllda utan bara att det är mest då jag har det stora behovet av att skriva.

Men iaf tänkte jag skriva nu om det där med städning och ordning och reda. De som känner mig vet att det där med att hålla ordning inte är min starka sida. Nu är det ju inte så att jag faktiskt gillar att bo i ett kaos, men jag har dels vant mig vid det men också så vet jag inte riktigt hur man gör när man städar. Är som om det finns en ordningsgen som saknas hos mig. Så googlade idag på städtips och det mesta koncentrerade sig kring hur man får bort fläckar etc. Och nog för att sånt kan vara användbart, men det är inte det som är det stora problemet för oss oorganiserade (även om det kan vara väl eftersatt) men om man knappt lyckas komma till stadiet där golvet är fritt från saker och all disk är borta så är det liksom en annan del av städningen som behövs hjälp med. Vill liksom lära mig var man börjar. Faktiskt så hade grumme en ganska bra grej med checklistor: http://www.grumme.se/stad/checklistor.asp
innehåller kanske inte allt som jag som ordningsnovis behöver men ganska mycket.

Nu ska jag försöka ge mig på det där med städning då det vore skönt att ha ett rent hem med ordning på grejerna och där folk kan komma hem till en utan att förvarna först.

Tänkte börja med:
* Att slänga allt som bara ligger och skräpar och gå till sopsorteringsrummet
*Tömma kassen med ren tvätt
*Få undan all disk
*Försöka ställa allt på rätt plats t.ex. alla böcker till bokhyllan
*Gå upp med saker på vinden

Efter det kan jag komma in på saker som torka av alla ytor, dammsuga, torka golv etc.

Så nu på med energimusik och börja.

//Åsa

Inga kommentarer: