måndag 20 september 2010

Valresultatet och den stora sorgen...

Jag brukar inte skriva om politik, jag var politiskt aktiv i min ungdom men jag har lagt ner det nu.

Men jag känner fortfarande väldigt starkt när det kommer till vissa saker och det är att det där med att gå och rösta det är inte bara en möjlighet och en rättighet utan en skyldighet. Det är att alla människor har lika värde, att vi tjänar på ett öppet samhälle där rasism inte ska ha någon plats. Att vi ska ha ett solidariskt samhälle med plats för alla och plats för fler än de som är precis som oss själva.

Jag kanske har släppt mitt politiska engagemang. Men någonstans finns den där tjejen som satt hemma och gjorde egna antirasistiska flygblad kvar. Hon som ringde och intervjuade Magda Eggens, en av förintelsens överlevare för att hennes böcker berört mig så mycket. Den där tjejen som blev vald att vara delaktig i när Ungdom mot Rasism hade sitt pow-wow-projekt som gick kurser och åkte på läger och sen höll i temadagar mot rasism. Den tjejen finns kvar inom mig, för att så lätt sviker jag inte mina ideal.

Jag förstår att folk kan tycka att det är svårt att göra ett val, ibland känns inget alternativ riktigt rätt men det är bättre att gå och välja det man kan stå för längre fram och ha gjort ett val än att lämna makten till andra. Jag vet att de säger att valdeltagandet är ovanligt högt i år. 82-84% men det innebär att det fortfarande är 16-18% som inte gått och röstat. Det är för många enligt mig.

Jag är så sjukt besviken på valresultatet i större delen av landet, jag har vänner av många olika partifärg och även om jag inte alltid håller med dem så är deras åsikter något jag respekterar. Men jag har svårt att acceptera och respektera rasism, det kommer inte hända och jag vill säga att det är inte ok. Det är inte ok att döma folk efter deras hudfärg, religion, politiska åsikter, sexuell läggning etc. Det är inte ok att lägga över ansvaret för det som man inte är nöjd med i samhället på en enskild grupp. Det är inte ok med rasism och jag hoppas att fler med mig poängterar det och står upp mot det.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/detta-vill-sverigedemokraterna-1.1173571

/Åsa

Inga kommentarer: